Može li Mladić mirno spavati?

Preporučujemo

Masovnim zločinima protiv civilnog bošnjačkog i hrvatskog stanovništva unutar zacrtanih granica zamišljene “srpske države zapadno od rijeke Drine” ova je republika postala isključivo srpska i kao takva verificirana Dejtonskim mirovnim sporazumom dobijanjem statusa entiteta u Bosni i Hercegovini.

Presuda Ratku Mladiću značit će jedno: politički, vojni i policijski vrh RS-a osuđen je za genocid, zločin protiv čovječnosti i druge zločine počinjene nad bošnjačkim i hrvatskim civilnim stanovništvom. Time će, ma koliko neki osporavali rad Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju, historija zabilježiti da je Republika Srpska jedina republika/entitet s prostora bivše Jugoslavije čije je cjelokupno rukovodstvo završilo zbog ratnih zločina u zatvoru. Ta je činjenica tek djelimična satisfakcija onima kojima su ubijeni najbliži članovi porodice i onima koji su preživjeli razne torture počinjene od strane vojske ili policije RS-a.

- -

Tekst presude eventualno će otkriti neke nove detalje o zbivanjima u periodu od 1992. do 1995. godine, ali i to će zanimati tek nekolicinu istraživača i, u najboljem slučaju, biti zanimljivo organima gonjenja jer bi mogli ukazati na odgovornost Mladiću potčinjenih pripadnika VRS-a u nekim zločinima. O onima koji će i kroz ovu presudu “vidjeti” mogućnost za ustavnim promjenama u Bosni i Hercegovini i slati populističke poruke o ukidanju RS-a iz sarajevskih kancelarija ne vrijedi trošiti riječi.

Jasmin Medić

Mladić je svojim “upozorenjem” da realizacija Šest strateških ciljeva RS znači ujedno genocid nad Bošnjacima i Hrvatima tek upoznao poslanike samoproglašene Skupštine Srpske republike BiH s onim što slijedi. Oni su, ne protiveći se tome, faktički dali zeleno svjetlo za realizaciju ciljeva, zbog čega i sami snose dio odgovornosti za sve ono što je uslijedilo nakon čuvene 16. sjednice ove skupštine 12. maja 1992. godine.

Da bi se realiziralo pet ciljeva (stvaranje koridora između Krajine i Semberije, eliminacija granice na Drini, postavljanje zapadnih srpskih granica na Uni i Neretvi, podjela Sarajeva i izlazak RS-a na more), bilo je potrebno realizirati onaj prvi i ključni: Razdvajanje srpskog od druga dva naroda.

- -

Masovnim zločinima protiv civilnog bošnjačkog i hrvatskog stanovništva unutar zacrtanih granica zamišljene “srpske države zapadno od rijeke Drine” ova je republika postala isključivo srpska i kao takva verificirana Dejtonskim mirovnim sporazumom dobijanjem statusa entiteta u Bosni i Hercegovini.

Kontinuirana politika razdvajanja naroda nastavljena je i nakon 1995. godine političkim sredstvima i nizom napada (uključujući i jedan broj ubistava) nad povratnicima u manji entitet. Tračak nade svim prognanima nazvan “Aneks VII Dejtonskog sporazuma” u prvoj je deceniji mira tek donekle pokazao određene rezultate.

Monoetničnost RS-a, sudeći prema izlaznosti biračkog tijela, počela je da blijedi, a političke opcije koje su zagovarale povratak prognanih i istinsku ravnopravnost svih naroda u ovom entitetu postajale su bitan, a u nekim političkim prilikama i nezaobilazan politički faktor.

Tome u prilog ide i broj mandata u Narodnoj skupštini RS-a kada su nesrpske stranke bilježile, s današnjeg aspekta, impozantne brojke: 18 od 83 poslanika 1996, 20 od 83 nakon izbora 1997. i čak 21 poslanika 1998. godine. Mada je povratak prioritetno obilježen vanstranačkim pojedinačnim i grupnim entuzijazmom, RS je i u demografskom i u smislu zastupljenosti u političkim tijelima, a najviše zbog pritiska međunarodne zajednice, počeo da dobija obrise višenacionalnog entiteta. Takvo se stanje održalo, okvirno, do prve polovine 2006. godine.

Pojačana nacionalistička retorika, sve veća pasivnost međunarodne zajednice i besperspektivnost povratnika ponovo su vraćale stanje na ono s kraja 90-ih godina. Uslijedio je od izbora do izbora pad broja poslanika iz “probosanskih” stranaka u Narodnoj skupštini RS-a, da bi na posljednjim općim izborima 2018. godine ukupno brojale svega tri poslanika. Dakle, od političkih stranaka koje su nekada bile “jezičak na vagi” u političkoj borbi između SDS-a i Dodikovog SNSD-a (onog nekadašnjeg), svedeni su na potpuno zanemarivu poslaničku grupu koja ubitačno oslikava i stanje i broj Bošnjaka i Hrvata u RS-u posljednjih godina.

Nestvoreni uvjeti za održiv povratak, nedovoljna finansijska pomoć povratnicima od strane Federacije BiH i, svakako, političko djelovanje srpskih stranaka iz RS-a imalo je za posljedicu ponovni odlazak Bošnjaka i Hrvata iz RS-a. Manji bh. entitet ponovo postaje ekskluzivno srpski koji, 26 godina nakon okončanja agresije, sve više izgleda kao realizirani projekt prvog strateškog cilja RS. Kao takav, on je u službi sve učestalijih provokacija i neskrivene diskriminacije nad preostalim bošnjačkim i hrvatskim stanovništvom u tom entitetu, ali i provođenja dezintegrativne politike sa stvaranjem percepcije o nemogućnosti opstanka bosanskohercegovačke države.

Može li Ratko Mladić mirno spavati? Prije svega, RS kao njegov projekt je opstao, a prvi strateški cilj o razdvajanju naroda se čini, za protagoniste srpske nacionalističke politike, kao “uspješno realiziran”. Mladić će u javnosti RS-a biti slavljen kao heroj, ne samo zbog onoga što je učinio tokom agresije nego i zbog toga što je njegova zaostavština opstala. To je činjenica kojoj svjedočimo u vremenu izricanja presude Mladiću.

Tek kada političkim oponentima te zaostavštine, i to ne samo deklarativno, Bosna i Hercegovina bude u fokusu političkog djelovanja i bitnija od uskostranačkih interesa i kada rezultati toga pokažu da RS nije isključivo srpska, a FBiH isključivo bošnjačka i hrvatska, Mladić i svi oni koji glorificiraju takvog zločinca i njegov projekt doživjet će konačni poraz i zajedno s njim biti odvedeni na smetljište historije.

Najnovije

Vjetar i dalje raspiruje požar na deponiji kod Sarajeva, situacija je daleko od dobre

Gusti dim sa deponije Krupačka stijena, nedaleko od Vojkovića, jutros je uznemirio stanovnike Sarajeva. Veliki požar izbio je u...