Da li je Federaciji BiH zaista potrebna aplikacija koja će potrošačima omogućiti da se informišu gdje su najpovoljnije cijene i na osnovu toga kupuju?
Iz Ministarstva trgovine FBiH, na čelu s ministrom Amirom Hasičevićem (Naša stranka), ističu da će to biti od velike pomoći, dok su ekonomisti skeptični i ne vide smisao u tome, već u isključivanju monopolističkog ponašanja dobavljača i velikih trgovačkih centara.
Iz ovog ministarstva se nadaju da će do kraja godine biti funkcionalan pilot-projekat koji će potrošačima omogućiti da putem aplikacije utvrde gdje je najpovoljnija kupovina.
Iz Federalnog ministarstva trgovine za Faktor kažu da je plan da pilot-projekat bude aktiviran prvo u tri grada u FBiH, kako bi se na osnovu toga utvrdila njegova funkcionalnost i eventualno omogućilo njegovo korištenje u cijeloj Federaciji BiH.
– Već smo objavili da smo imali razgovore s predstavnicima BH Telecoma čiji će inženjeri raditi na ovoj aplikaciji. Još nemamo podatke hoće li to biti moguće i koliko će koštati jer nakon toga slijedi proces javnih nabavki. Vjerujemo da će procjena inženjera biti spremna do kraja jula – ističu iz Ministarstva.
Pametni kupac
Kažu da postoji i ideja za aplikaciju “pametni kupac”, koja bi bila svojevrsna podrška za penzionere, te da su i iz udruženja potrošača spremni pomoći.
– Imamo odlične rezultate kada je u pitanju aplikacija koja potrošačima pokazuje gdje je najjeftinije gorivo na određenoj pumpi. Veliki broj ljudi koristi ovu aplikaciju. Kad smo prešli s analognog na digitalni signal i aplikacija nije radila jedno vrijeme, dnevno nas je zvalo i do 150 ljudi da pitaju zašto ne radi – ističu iz Ministarstva.
Tvrde da je aplikacija bila korisna i kada su u pitanju cijene jer su pumpe, odnosno distributeri goriva, snižavali cijene kako bi bili povoljniji i privukli više kupaca.
– Jedan od rezultata ove aplikacije je i činjenica da je u BiH trenutno najjeftinije gorivo u regionu – zaključuju iz Ministarstva.
Dodaju da je ideja i da aplikacija omogućava korisniku da unese svoj mjesečni spisak redovno kupljenih proizvoda te da mu aplikacija izabere trgovinu u kojoj je njegova “korpa” najpovoljnija.
Skepsa po pitanju rezultata
Admir Čavalić, ekonomski analitičar i predsjedavajući Odbora za finansije i ekonomska pitanja Parlamenta FBiH, za Faktor ističe da tržišna informisanost ima smisla.
– Međutim, to se uglavnom rješava kroz privatni sektor, tako što privatni sektor osigura aplikacije i kataloge za praćenje i upoređivanje cijena. Da li je tu mjesto Ministarstvu trgovine, iskreno, sumnjam i skeptičan sam po pitanju stvarnih rezultata. Moguće je da će ovo biti na nivou “zaključavanja cijena”, dakle marketinški trik. Dosta će biti vlastite promocije, posebno pred izbore, a suštinski, pitanje je hoće li biti koristi za potrošače – ističe Čavalić, dodajući da će koristi imati onaj ko bude radio i održavao tu aplikaciju.
Tvrdi da na bh. tržištu problem nije neinformisanost o cijenama, već monopolističko ponašanje koje štiti određene cijene i problem je u lancu snabdijevanja veletrgovaca, zbog čega nema pada cijena.