ANALIZA Pelješki most: Hrvatska povlači jednostrane poteze, BiH mora braniti teritorijalni suverenitet i svoja prava

Preporučujemo

Piše: dr Slaven Kovačević   (https://slavenkovacevic.blogspot.com)

Da probamo neke stvari rasvijetliti u odgovarajućoj mjeri koje se tiču izgradnje Pelješkog mosta. Za početak kažimo kako nikome nije interes ulaziti u suverena prava bilo kojih država, tako da je izgradnja Pelješkog mosta isključivo predmetom uzajamnog dogovora Bone i Hercegovine i Hrvatske. Da bismo bili još precizniji, u glavi ovoga autora stoji misao kako nije problem da jedna suverena država spoji svoje teritorije mostom ili na neki drugi način, ali da tako nešto ne može ulaziti u teritorijalni suverenitet susjedne države. Tako priča počinje.

- -

Trenutna pravna pozicija oko izgradnje Pelješkog mosta

Da kažemo još jednom da je razumljivo nastojanje Republike Hrvatske da poveže svoje teritorije, razdvojene u ovom konkretnom slučaju i da je to opravdano ekonomskim i društvenim razlozima Hrvatske, ali je pravni element, opterećen dnevno-političkim ambicijama što Bosne i Hercegovine, što Hrvatske, izrazito sumnjiv. Pravna situacija veoma je jasna, Hrvatska povlači jednostrane poteze, koji zanemaruju međunarodnim pravom utvrđene interese Bosne i Hercegovine. Dakle, Bosni i Hercegovini u okvirima međunarodnog prava dvije stvari daju jako povoljnu pravnu poziciju:

  • potpisan sporazum Izetbegović- Tuđman iz 1999. godine
  • prava koja proističu iz UNCLOS-a ili Konvencije Ujedinjenih nacija o pravu mora.

To u praktičnom smislu znači da obje zemlje trebaju uživati svoja prava u skladu sa međunarodnim pravom i propisima koji iz toga proističu.

Šta je to UNLOS?

- -

UNCLOS je Konvencija Ujedinjenih nacija koja ima svoje tri varijacije, UNLOC I, UNCLOS II i UNCLOS III koje govore kako jedna suverena zemlja ostvaruje pravo iz tih konvencija. Ono što jeste važno za ovaj naš slučaj, odnosi se na to kako to UNCLOS-i rješavaju prava u različitim pojasevima unutar morskog predjela. Dakle, UNCLOS definira različite pojase kao što su: unutarnje vode (priobalni pojas), poslije kojeg ide 12 nautičkih milja teritorijalni voda, nakon čega dođe 12 nautičkih milja susjednog pojasa i na kraju vam dođe pojas otvorenog mora. To tako regulira Konvencija o pravu mora. To što je geografija Neumskog zaljeva specifična, na daje nikome za pravo da u tom predjelu samostalno postupa i rješava različite teritorijalne i morske opsege u svoju korist. Iako je pojas u Neumskom zaljevu specifičan, on se svakako treba tretirati unutar ove konvencije Ujedinjenih nacija.

Gdje je u tome Bosna i Hercegovina?

Ovdje nastaje prvi problem. Onaj ko ima problem neraspolaganjem pravima iz teritorijalnih voda, ostaje uskraćen za mogućnost kontrole kretanjem tim pojasom i naplatom sredstava koji proizlaze iz prava upravljanjem teritorijalnim vodama. Tačnije, upravljanje teritorijalnim vodama daje za pravo toj zemlji da zakonima uređuje prolaze ljudi i roba, carine, pregled i posebno naplate sredstava koje iz tog prava proizlaze. To su značajna budžetska sredstva za svaku zemlju. Upravljanje svojim teritorijalnim vodama je prvo pravo uzeto Bosni i Hercegovini, jer je navodno Republika Hrvatska uredila svoje teritorijalne vode sve do plaže u Neumu. Tu nastaje prvi jako vidan problem.

Istovjetna priča postoji i za pristup otvorenom moru, gdje nam Hrvatska nudi (hvala ne treba) pristup otvorenom moru, ali ne nudi upravljanje teritorijalnim vodama i otvorenim morem, odakle se mogu ubirati značajna budžetska sredstva. Tamo gdje jedna suverena država ima pravo svojim zakonima urediti postupanje u tim prostorima teritorijalnog i otvorenog može i mora urediti niz prihoda kao što su carine, takse i druga ubiranja iz prava na upravljanje pojasom teritorijalnog mora i izlazom na otvoreno more, odnosno ta je zemlja nominalni vlasnik, a time i korisnik tih morskih pojaseva. Urediti prolaze do otvorenog mora je jedno pitanje, dok je raspolaganje tim pojasevima sasvim druga i jako profitabilna priča. To bi Bosna i Hercegovina izgubila gradnjom Pelješkog mosta, sa jednim silom definiranim pristupom Republike Hrvatske. Odnosno, radi se o kontroli kretanja ljudi i roba, što znači i ubiranja sredstava koja proizlaze iz prava na teritorijalne vode i prava na otvoreno more. O tome, koliko vidim, za sada niko ne govori.

Šta je trenutna međunarodno-pravna pozicija Bosne i Hercegovine

Prvi element jeste odluka Banditerove komisije, koja je utvrdila granice shodno AVNOJ-evskom razgraničenju i gdje postoji prvi važan ulazni pravni element. Drugi od njih je Sporazum Izetbegović-Tuđman iz 1999. godine koji je utvrdio granicu između Bosne i Hercegovine sa susjednom Hrvatskom. Kako god, svaki sporazum koji utvrđuje granice je na snazi, bez obzira da li je ratificiran ili ne, kao ulazni podatak o teritorijalnom razgraničenju i traje sve dok se predmetne zemlje drugačije ne dogovore.

Zašto je ovo važno? Zato što se od ovih ulaznih podataka, izračunava količina ili opseg priobalnog pojasa, teritorijalnih voda i otvorenog mora koje pripadaju Bosni i Hercegovini, na šta ona ima pravo, a samim tim i da svojim zakonima uređuje šta se u tim morskim pojasevima tačno dešava, posebno kako se i u kojoj količini obavlja ubiranje finansijskih sredstava. To Hrvatska trenutno ne poštuje. Još tačnije, ovdje se ne radi o tome da Bosna i Hercegovina ima pravno pristupa otvorenom moru, nego se radi pravima iz UNLOS-a da ova zemlja ima pravo uređivati pravila igre u tim pojasevima i to, recimo, na način da određuje tarife za sidrište, lov ribe, carine i druge takse za korištenje tog dijela mora. To znači kako nesmetan prolaz ka otvorenom moru nije samo određen time da se tuda može nesmetano prolaziti, nego se radi o tome da Bosna i Hercegovina svojim zakonima može uređivati sve aspekte i ubiranja koja iz toga proizlaze.

Šta je onda problem?

Prvi od njih se odnosi na to da Hrvatska ne poštuje Sporazum Izetbegović-Tuđman o razgraničenju, koje tretira i taj predio, recimo kome pripadaju Mali i Veliki Školj, jer se od tih tačaka izračunavaju teritorijalne vode i pristup otvoreno moru. Drugi problem, nije samo visina mosta i ko tuda može proći, nego je i taj ko u teritorijalnim vodama i izlazu na otvoreno more može zakonom uređivati pravila u tim pojasevima. O tim suverenim pravima se radi.

Znamo da je Hrvatska uredila svoje teritorijalne vode, na taj način, da one idu do plaže u Neumu, što znaći da kad ste na plaži u Neumu, tad ste u BiH, ali čim zaplivate, tad ste u Hrvatskoj, što je jako intrigantno i to tako, jednostavno, ne može. Bilo bi dobro da je Bosna i Hercegovina sačinila neki prostorni plan, u kojem postoji plan izgradnje luke negdje u tom 25km dugom priobalnom području sa izgradnjom cestovne infrastrukture prema sjeveru zemlje, pa da se kaže da se time želi suvereno upravljati, a samim tim i teritorijalnim vodama i otvorenim morem, jer zašto bi neko dovozio naftu u luku Ploče u Hrvatskoj, a ne u neku luku u Bosni i Hercegovini, pa na taj način pružio materijalnu, budžetsku korist ovoj zemlji. To zahtijeva plan izgradnje putne infrastrukture i izgradnju luke na domaćem području, što bi bilo jako dobro. Tako bi priča bila ojačana.

Šta je izlaz iz ove situacije?

Pisanje pisama bilo kome, zasigurno nije. Ovdje se radi o dva aspekta – diplomatskom i pravnom. U diplomatskom aspektu, bilo bi dobro da se uzme sva raspoloživa i validna dokumentacija i ode pravo u Brisel, lično, kako bi se to Europskoj komisiji prezentiralo. Od dopisivanja nema ništa. Pod validnom dokumentacijom treba uzeti samo ono što su nadležni organi utvrdili i s time otići u Brisel pa to tamo njima prikazati. To je Hrvatska uradila, zašto mi nismo?

Drugi dio se tiče pravnih elemenata, od kojih jedan može biti pokretanje sporova pred nadležnim međunarodnim sudovima, u našem slučaju je najvažniji onaj u Hamburgu, ali za to treba politička odluka. Temeljiti spor na nekim ranijim odlukama nadležnih organa Bosne i Hercegovine možda i može proći, ali bi bio jako naivan pristup. Više sam sklon kombiniranom diplomatskom i pravnom djelovanju, ali to već nije priča za bilo koga. To trebaju raditi kvalificirane osobe.

 

Najnovije

Željezničar osigurao opstanak, Tuzlaci pred ispadanjem iz elitnog ranga

Odigrana je na Grbavici utakmica 30. kola Wwin lige Bosne i Hercegovine između Željezničara i Tuzla Cityja. Na kraju...