Bivši međunarodni sudija Ustavnog suda BiH Joseph Marko objašnjava da bi visoki predstavnik u BiH Christian Schmidt prekoračio svoje ovlasti kada bi doista proveo nacrt izmjena izbornog zakona u sadašnjem obliku.
– To je zato što predloženo uvođenja praga od 3% uključuje izmjene i dopune Ustava FBiH i povezanih zakonskih odredbi koje provode organizacijsku strukturu Ustava Federacije, a koje ne diktira cjelokupni Daytonski sporazum. Radi se zapravo o autonomnom ustavnom zakonu FBiH, koji nije u suprotnosi s Daytonskim sporazumom, kaže Marko.
On kaže kako prema Aneksu 10 Daytonskog sporazuma visoki predstavnik u BiH je ovlašten samo kontrolirati provedbu sporazuma, ali nije ovlašten baviti se autonomnim pravnim sistemima entiteta, tj. sa ustavima, utoliko što nisu doneseni u provedbi dejtonskog sporazuma.
– Visoki predstavnik bi u tom smislu prekoračio svoje ovlasti kada bi uz pomoć bonskih ovlasti izdejstvovao promjenu ustava FBiH, zaključuje Marko.
Kada je bivši visoki predstavnik Wolfgang Petritsch 2002. godine izmijenio ustave RS i FBiH, učinio je to – suprotno Schmidtovom slučaju – kako bi proveo presudu državnog Ustavnog suda BiH.
– Tada se radilo o usklađivanju entitetskih ustava s Daytonskim sporazumom. Zato je visoki predstavnik tada imao ovlasti da to učini, objašnjava Marko.
U slučaju Schmidtovih prijedloga, međutim, visoki predstavnik bi zadirao u autonomiju entitetskog ustavnog prava, za šta nema ovlasti, rekao je Marko za Der Standard.
Joseph Marko, profesor emeritus komparativnog javnog prava i političkih nauka na Institutu za javno pravo i političke nauke na Univerzitetu u Grazu, od 1997. do 2002. godine bio je jedan od trojice međunarodnih sudija u Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine, koje je imenovao predsjednik Evropskog suda za ljudska prava.