Entitetske vlade u BiH ugrozile su, ne samo isplatu naredne tranše kredita od Međunarodnog monetarnog fonda(MMF), već cjelokupni proces reformi koje bi trebale voditi ekonomskom rastu, usvajanjem populističkih zakona nekoliko mjeseci prije izbora, navodi Centar za upravljanje i politike.
Izvršni odbor MMF-a odgodio je drugi pregled implementacije mjera u okviru Proširenog aranžmana sa BiH, na kojem je trebala biti odobrena isplata treće tranše kredita. Kao razlog Izvršni odbor MMF-a je naveo razmatranje seta zakona koje je utvrdila Vlada Republike Srpske, a kojima se povećavaju plate zaposlenim u nekim državnim službama, te Prijedlog Zakona o pravima boraca i članova njihovih porodica Federacije BiH, kako bi se utvrdilo da li su oni u skladu sa osnovnim principima Aranžmana, odnosno reformskog procesa uopšte.
I set zakona u RS-u, kao i Prijedlog zakona o pravima boraca, povećavaju rashode na plate, odnosno socijalna davanja. Set zakona u RS-u, koji podrazumijevaju povećanje plata zaposlenim u organima uprave, Ministarstvu unutrašnjih poslova RS, javnim ustanovama u oblasti prosvjete i kulture, javnim službama, institucijama pravosuđa RS, javnim ustanovama u oblasti zdravstva, te sudijama i javnim tužiocima u RS – mogu biti u suprotnosti sa kontinuiranom mjerom uzdržavanja od povećanja plata u javnom sektoru, na šta su se institucije u BiH obavezale još 2016. godine pri sklapanju Aranžmana sa MMF-om, a potvrdile i u posljednjem Pismu namjere iz januara 2018. godine.
Kada je riječ o pravima boraca u FBiH, novi prijedlog može biti u suprotnosti sa obavezom revizije spiska boračkih primanja. Prema originalnom Pismu namjere iz juna 2016., ova mjera je trebala biti ispunjena do kraja juna 2017., ali se posljednjim Izvještajem MMF-a iz 2018. godine odustalo od provođenja ove mjere. Od mjere se odustalo jer je fiskalni rizik ograničen gornjom granicom budžetskog izdvajanja, ali novi prijedlog bi to mogao promijeniti.
Podsjetimo, prema novom dopunskom Pismu namjere do kraja juna 2018. trebale su biti ispunjene mjere okončanja pripreme zakonodavnog okvira za registar uposlenih u javnom sektoru, usvajanja identičnih metodologija entitetskih agencija za bankarstvo, Centralne banke BiH i Agencije za osiguranje depozita BiH za određivanje sistemski važnih banaka, kao i potpisivanje Memoranduma o razumijevanju u oblasti finansijske stabilnosti, usvajanja strateških izjava razvojnih banaka, usvajanja novog zakona o osiguranju depozita, prikupljanja podataka od strane Vlade FBiH o neizmirenim obavezama na svim nivoima vlasti u FBiH, te dostavljanje prijedloga zakona o porezu na dohodak i zakona o doprinosima od Vlade FBiH Parlamentu. Posljednja mjera predstavljala je jedini uslov za zaključenje drugog pregleda i isplatu treće tranše kredita.
Iz Centra za politike i upravljanje (CPU) navode da je su ranijne upozoravali da se smanjenjem očekivanja od institucija u BiH stvara opasnost od dodatnog usporavanja procesa, pogotovo u 2018. kao izbornoj godini. Opasnost je posebno povećana posljednjim postpucima entitetskih vlada. Uslov za zaključenje drugog pregleda – utvrđivanje prijedloga zakona o porezu na dohodak i zakona o doprinosima – ispunjen je početkom jula, ali su populistički potezi vlada u izbornoj godini, i pored smanjenih očekivanja MMF-a, dodatno ugrozili Aranžman. CPU poziva entitetske vlade da se suzdrže od mjera koje ugrožavaju reformski proces. Sredstva koja se koriste za navedeno mogla bi se preusmjeriti na investicionu potrošnju čiji je nivo trenutno nedovoljan da bi doveo do rasta BDP-a.