Index.ba otkriva: Probijani rokovi u gradnji autocesta, oprani milioni

Preporučujemo

Autoceste u Bosni i Hercegovini grade se dugo i sporo. Prognoze da će Koridoru 5C kroz Federaciju BiH biti završena do kraja 2028. godine, kako je hvalosplavno najavljeno iz Autocesta Federacije BiH, nisu optimistične. 
 
Kako je za Index.ba rečeno iz Ureda za reviziju institucija u Federaciji BiH, kasnilo se u realizaciji izgradnje nekoliko dionica pokazao je izvješaj iz 2020.godine.

Revizijom smo utvrdili da u 2020. godini dionice na kojima su uočene slabosti u realizaciji su bile za dionicu Zenica jug – Zenica sjever u svim fazama, od projektovanja do realizacije ugovora. Samo na jednoj poddionici vrijednost ugovorenih radova povećana je za 40.530.627 EUR, a vrijednost ugovorenog nadzora nad projektima za 2.813.938 EUR, dvije poddionice. Također, rok izvođenja radova na poddionici Klopče – Donja Gračanica prolongiran je za ukupno 731 dan. Za dionicu Svilaj – Odžak potpisan je Ugovor 12. 9. 2013. godine u vrijednosti od 83.822.098 EUR. Na prvobitni ugovor potpisano je šest addenduma kojima su radovi podijeljeni na dvije faze, mijenjan rok izgradnje, povećana cijena, te usklađivanje sa promjenama Zakona. Addendumima od 31. 3. 2017. i 22. 11. 2017. godine povećana je vrijednost ugovora na 85.648.599 EUR (Faza I i Faza II). Ukupno povećana cijena za radove, a po osnovu addenduma, iznosi 1.826.501 EU – potvrdili su za Index.ba iz Ureda. 
 

- -

Pored toga, revizijom financijskih izvještaja za 2020. godinu uočene su i druge nepravilnosti. 
 

– U izvještaj je navedeno da odredbe potpisanog ugovora za nabavku dva vatrogasna vozila u vrijednosti od 1.796.800 KM nisu ispoštovane. Također, tenderska dokumentacija za pojedine postupke nije sačinjena u skladu sa članom 53. Zakona o javnim nabavkama, u cilju jednakog tretmana i nediskriminacije potencijalnih ponuđača. Nadalje, prilikom imenovanja komisije za određenu javnu nabavku nije se vodilo računa da većina članova poznaje propise o javnim nabavkama i da najmanje jedan član komisije posjeduje posebnu stručnost iz oblasti predmeta nabavke kako nalaže član 4. Pravilnika o uspostavljanju i radu komisije za javne nabavke. Uredu nije prezentirana dokumentacija da je vršena analiza i ispitivanje tržišta (cost-benefit analizu za sistem naplate cestarine, nadzora i upravljanja autocestom), kako bi se realno procijenio i planirao iznos nabavke, u cilju utvrđivanja cijene i konkurentnosti na tržištu – potvrđeno je za Index.ba. 
 

Na pitanje koje smo uputili revizorima koliko je autoputa trebalo biti urađeno, a koliko je zaista napravljeno, dobili smo poražavajuće podatke.
 

Društvo je nosilac i implementator realizacije izgradnje dijela međunarodnog autoputa Koridora 5c koji prolazi kroz Federaciju BiH ukupne dužine od 273 kilometra, te mreže brzih cesta koje će osigurati povezivanje Federacije BiH u regionalne i dalje međunarodne saobraćajne tokove. Na dan 31. 12. 2020. godine bio je izgrađen 91 km autoputa.  Poslovni prihodi na 31. decembar iste godine bili su iskazani u iznosu od 186.695.180 KM i precijenjeni su za 154.941.293 KM jer predstavljaju javni prihod (akciza na gorivo) koji ne ispunjava uslove za priznavanje u poslovne prihode u skladu s Međunarodnim standardom finansijskog izvještavanja 15 – Prihodi od ugovora s kupcima – ustanovili su revizori. 
 

- -

U odgovoru navode i da revizori u Izvještaju za 2020. godinu nismo mogli potvrditi efikasnost realizacije projekata jer nisu bila aktivirana i stavljena u upotrebu u skladu s Planom aktivnosti na izgradnji autocesta i brzih cesta za 2020. godinu.
 

 Za završenu dionicu Zenica jug – Zenica sjever u iznosu od 484.705.059 KM nije obezbijeđena upotrebna dozvola u skladu sa Zakonom o prostornom planiranju. Također, za ovu dionicu, kao i dionicu Svilaj – Odžak, izvršeno je povećanje prvobitno potpisanih ugovora za građenje za ukupno 42.357.128 eura – navodi se. 
 

Ured za reviziju, kažu, ne raspolaže trenutnim podacima o obračunatim taksama za nepovučena sredstva.
 

Po ugovorima potpisanim sa EBRD bankom predviđena su plaćanja 0,5% naknade za nepovučeni iznos sredstava na godišnjem nivou, a obračun i plaćanje takse vrši se polugodišnje. Iz Izvještaja za 2020. godinu može se vidjeti da je Društvo je obračunalo taksu za nepovučena sredstva u iznosu od 969.793 KM s obzirom na to da sredstva nisu realizovana u skladu s Planom poslovanja i Planom aktivnosti na izgradnji autocesta i brzih cesta za 2020. godinu, za dva ugovora koja su potpisana sa EBRD-om, za dionice Buna – Počitelj i Donja Gračanica – tunel Zenica. Tokom 2020. godine po osnovu takse za ova dva kredita plaćeno je 832.389 KM, na osnovu faktura Federalnog ministarstva finansija za plaćanje dospjelih obaveza po kreditima i obavijestima od banaka. U novembru 2020. godine, nakon što je tranša A kredita br. 49058 (za dionica Poprikuše – Nemila i dionica Tunel Ivan, kao i konsultantske usluge i nadzor) u iznosu od 120.000.000 EUR postala efektivna, Društvu je obračunata taksa u iznosu od 2.345.825 KM. Taksa je plaćena početkom 2021. Godine – istakli su iz Ureda za reviziju.
 

 

Najnovije

Sud donio hitnu mjeru: BHRT mora pustiti signal FTV-u, nastavak programa u 19:30

Nakon što je BHRT donio odluku da uskrati usluge produciranja i emitianja programa FTV-a, u poslijepodnevnim satima donesena je...