Međunarodni dan obrazovanja: Obrazovni sistem u BiH loš, zastarjeli nastavni planovi, nedostaje nastavnika, a djeca ne vole školu

Preporučujemo

Danas je Međunarodni dan obrazovanja. Bosna i Hercegovina je zemlja sa bogatom kulturnom i historijskom baštinom, ali i sa izazovima u oblasti obrazovanja. Kvalitet obrazovanja u BiH je upitan na svim nivoima, od osnovnog do visokog obrazovanja.

– Obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini je loš, ako se pozivamo na rezultate tri međunarodna istraživanja koja su do sada rađena u BiH (TIMSS 2007, PISA 2018 i TIMSS 2019); odnosno, mi ne znamo kakav je kvalitet našeg obrazovanja jer ga domaće nadležne institucije ne istražuju niti propituju – zaključio je Namir Ibrahimović, profesor književnosti naroda Bosne i Hercegovine i bosanskog jezika te direktor OŠ “Safvet-beg Bašagić” u Sarajevu.

- -

TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodnih znanosti, koje pruža podatke o učeničkim postignućima iz spomenutih oblasti i elementima koji na njih utječu. Istraživanje TIMSS u svijetu se provodi od 1995. godine među učenicima četvrtih i osmih razreda osnovnih škola, a u njemu sudjeluje više od 60 zemalja.

Bosna i Hercegovina je prvi put učestvovala u PISA testiranju (Program za međunarodnu procjenu postignuća učenika) kada su se učenici iz BiH pridružili više od pola miliona 15-godišnjaka iz 79 zemalja koje su učestvovale u PISA 2018 testu. Rezultati za sve zemlje objavljeni su u Sarajevu 3. decembra 2019. godine, a BiH se od 79 zemalja koliko ih je učestvovalo našla na 62. mjestu. Djeca u BiH su za sve tri oblasti u prosjeku tri godine školovanja iza njihovih vršnjaka u zemljama članicama Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj.

Međutim, kako Ibrahimović navodi, rezultati ovih testova nisu i jedini pokazatelji da je obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini loš.

– Šta nam još govori da nemamo kvalitetan obrazovni sistem – nepostojanje smislenog i svrsishodnog kontinuiranog stručnog usavršavanja i profesionalnog razvoja nastavnika i svih drugih stručnih osoba koje rade u obrazovanju; zastarjeli nastavni planovi i programi na koje su se samo kalemili novi predmeti i dodavali sadržaji u program bez da je vidljiva svrha izučavanja tih sadržaja; djeca ne vole školu; obesmišljen sistem ocjenjivanja i nepostojanje bilo kakvih kriterija; jako loši nastavnički fakulteti na svim univerzitetima u BiH; važna nam je pozicija nastavnika u učionici, a ne djeteta; metode učenja i poučavanja neadekvatne i neprilagođene potrebama djece…

- -

Dodatni problem je sve manji broj učenika i školski sistem koji je preskup za ovakve rezultate. Također, sve je manje nastavnica / nastavnika i za nekoliko godina stručna zastupljenost u svim predmetima u svim školama bit će neizvediva. Naravno da je za bilo kakvu promjenu potrebno preskočiti i ovu rascjepkanost nadležnosti na nivou BiH jer niti ima smisla niti resursa (i ljudskih i materijalnih) da svaka administrativna jedinica reformiše u svojoj avliji – objasnio je Ibrahimović.

Obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini je podvrgnut brojnim reformama tokom posljednjih nekoliko godina. Glavni cilj ovih reformi je unapređenje kvaliteta obrazovanja i poboljšanje prilika za mlade ljude u zemlji.

Jedna od ključnih reformi je reforma visokog obrazovanja, koja se fokusira na poboljšanje kvaliteta nastave i unapređenje međunarodne saradnje. Ova reforma uključuje povećanje broja studenata koji se upisuju na postdiplomske studije, kao i poboljšanje međunarodne mobilnosti studenata i nastavnika.

Druga važna reforma je reforma osnovnog i srednjeg obrazovanja, koja se fokusira na poboljšanje kvaliteta nastave i unapređenje uspjeha učenika. Ova reforma uključuje poboljšanje metodologije nastave, kao i unapređenje rada škola i nastavnika.

Treća važna reforma je reforma predškolskog obrazovanja, koja se fokusira na poboljšanje kvaliteta predškolske nastave i unapređenje prilika za djecu koja pohađaju vrtić.

Ibrahimović je nekadašnji voditelj obrazovne reforme u Kantonu Sarajevo i trenutni voditelj obrazovne reforme u Unsko-sanskom kantonu. On se već 15 godina intenzivno bavi obrazovnom praksom, istraživanjima u obrazovanju, analizama različitih segmenata obrazovnog sistema, pisanjem udžbenika i educiranjem nastavnika.

– Mi moramo gledati cjelokupno obrazovni sistem – osnovno obrazovanje ne može biti dobro ako predškolsko ili srednje ostane gdje jeste. Potrebno je strateški promišljati (i donositi strateške dokumente na nivou države BiH) kakvo društvo želimo, i kako nam obrazovanje može pomoći da takvo društvo i budemo.

Kao potpisnici svih važnih konvencija i deklaracija te opredjeljanja da živimo u demokratskom sekularnom društvu, obavezni smo i napraviti kvalitetno obrazovanje koje će imati upravo univerzalne vrijednosti u osnovi obrazovnog sistema, a onda, koristeći sva svjetska zananja, oporaviti obrazovni sistem i kreirati škole u koje djeca vole ići, u kojima su sretna i u kojima im se pobuđuju i održavaju interesovanja, pomaže im se u napredovanju i pomaže u usmjeravanju da budu zdrave ličnosti koje promišljaju svojom glavom, koje svoje znanje koriste u popravljanju društva u kojem žive i aktivno učestvuju u održavanju kvalitetnog života. To se ne može desiti bez ozbiljnog ulaganja u obrazovanje, prvenstveno u plaće nastavnika, njihovu edukaciju, opremanje škola… – zaključio je Namir Ibrahimović.

Međunarodni dan obrazovanja je prilika da se istaknu izazovi i potencijali u obrazovanju u Bosni i Hercegovini. Sve ove reforme su kompleksne i traže vrijeme da se provedu, ali se očekuje da će oni imati pozitivan utjecaj na obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini u budućnosti.

Najnovije

Grupa od 14 učesnika Marša mira iz Janje krenula ka Nezuku

Grupa od 14 džematlija iz Janje krenula je put Potočara, kako bi ove godine odala počast žrtvama genocida u...