Mutne radnje na gradilištu “Tunel Prenj i dionica Poprikuše – Ozimica”: Nestalo 10.000.000 KM?!

Preporučujemo

 

Istražili smo kako se daju poslovi na dva aktuelna projekta: Tunel Prenj i dionica Poprikuše – Ozimica. Šta su za Fokus rekli iz Autocesta FBiH, a šta iz EBRD-a i EIB-a Veliki infrastrukturni projekti poput autoputa na Koridoru 5C, koji bi trebali biti motor razvoja i modernizacije zemlje, sve češće postaju poprište sumnjivih aktivnosti. Istraživanje portala Fokus.ba otkriva niz potencijalnih nepravilnosti i indikacija korupcije na dva ključna aktuelna projekta: izgradnji tunela Prenj i dionici Poprikuše–Ozimica.

- -

Naime, informacije i dokumentacija o odabiru ponuđača, do kojih smo došli, za sobom povlače ozbiljna pitanja o regularnosti cijelog procesa.

Ponovljeni tender

Na ponovljenom tenderu za usluge nadzora nad izgradnjom dionice Poprikuše–Ozimica, komisija Autocesta FBiH je kao najboljeg ponuđača vrednovala tursku kompaniju Altinok. Ponuđena dokumentacija upućena je na odobrenje Evropskoj investicijskoj banci (EIB), koja kreditira izgradnju piše Fokus.

O prvobitnom tenderu lani je pisao Fokus. Podsjetimo, naš portal je otkrio aferu na pomolu kod realizacije ovog tendera budući da je došlo do teških zloupotreba odnosno zamjene ponude za posao nadzora. Kako smo pisali, u cijeli slučaj se uključio i Evropski ured za borbu protiv prevara (OLAF).

- -

Nakon pisanja Fokusa o ovoj aferi navedeni tender je ubrzo poništen.

Zašto bi se sada Altinok našao na vrhu liste, iako nije bilo značajnih izmjena u opisu posla, kriterijima niti metodologiji ocjenjivanja? Eksperti s kojima smo razgovarali ukazuju na to da je došlo do preformulacije potrebnog angažmana osoblja, pri čemu su izmjenjeni zahtjevi za broj i angažman ključnih i neključnih stručnjaka. Kako kažu, to je rezultiralo povećanjem percipirane alokacije resursa, bez stvarne promjene opsega posla, čime je ozbiljno narušena ozbiljnost i transparentnost cijelog procesa evaluacije.

Rangiranje firme Altinok na prvom mjestu izazvalo je u najmanju ruku čuđenje kod eksperata s kojima smo razgovarali uzme li se u obzir da je navedena firma u sklopu konzorcija zajedno s Intercontinental Consultants and Technocrats Private Limited iz Indije na istom tenderu provedenom prošle godine bila rangirana na četvrtom mjestu tehničkom ocjenom komisije.

Iz Autocesta FBiH su u odgovoru na upit Fokusa naveli da sve svoje poslovne aktivnosti i procese vodi u skladu s važećim zakonima, internim pravilnicima te pravilima nadležnih institucija, uključujući i poslovne standarde partnerske banke.

-S obzirom na to da je postupak odabira usluge nadzora na dionici Ozimice – Poprikuše još uvijek u toku, odnosno u završnoj fazi, u ovom trenutku nismo u mogućnosti davati komentare ili dodatne informacije, kako ne bismo ugrozili integritet procesa niti javni interes BiH. Napominjemo da u skladu s važećim pravilima ponude i dokumenti koji čine njihov sastavni dio nisu javno dostupni dok postupci traju, kao ni njihovo rangiranje. Ponude sadrže povjerljive informacije ponuđača i eventualno odavanje ovih informacija dok postupak traje bi predstavljalo povredu poslovne tajne i ponuđača i našeg društva, koja bi ugrozila integritet postupka, a samim tim i javni interes. U svakom slučaju, kako ste i sami naveli raniji postupak je poništen, pa njegovi rezultati nemaju uticaja na rezultate novog postupka, budući da su u novom postupku ponuđači ponovo formulisali i dostavljali svoje ponude i isti ponuđač je u novom postupku mogao dostaviti drukčiju ponudu – kazali su nam iz Autocesta FBiH.

Najskuplja dionica

Altinok je bio i kandidat za pružanje konsultantskih usluga na projektu izgradnje tunela Prenj, najskuplje dionice autoputa u BiH s iznosom većim od 1,2 milijarde KM.

Njihova ponuda od 3,6 miliona eura bila je znatno povoljnija od ponude austrijsko-slovenskog konzorcija IC Consuelten ZT Gmbh – ILF- Elea IC, čija je ponuda iznosila 8,99 miliona eura.

Uprkos minimalnoj razlici u kvalitetu ocjene (svega 0,29 bodova), tadašnja uprava Autocesta FBiH, na čelu s Elmedinom Voloderom, odlučila se za dodjelu ugovora više nego dvostruko skupljem ponuđaču.

Evaluacijska komisija je u svom mišljenju, koji je u posjedu Fokusa, upozoravala da je cijena izabrane ponude 50% iznad procijenjene vrijednosti projekta, te predlagala korekciju cijene za najmanje 30%. Međutim, umjesto da se traži korekcija ili odbacivanje ekonomski neracionalne ponude, Autoceste FBiH su nastavile postupak i dostavile EBRD-u prijedlog za zaključenje ugovora.

Uprkos činjenici da je Altinok imao ponudu, srazmjerno planiranoj, u iznosu od 3,6 miliona eura, te uprkos gotovo identičnom kombinovanom rezultatu s razlikom od samo 0,29 bodova, Autoceste FBiH su u konačnici izabrale ponudu od skoro 9 miliona eura (8.989.200 eura)! Dakle, izabrana je ponuda od austrijsko-slovenskog konzorcija IC Consuelten ZT Gmbh – ILF- Elea IC projektiranje in svetovanje d.o.o koja je bila skuplja 5,3 miliona eura odnosno za više od 10 miliona KM te je poslana EBRD-u na odobrenje.

EBRD je, prema dostupnim informacijama, odobrio ugovor na osnovu načela da je klijent (Autoceste FBiH) odgovoran za cijeli proces, no ostaje činjenica da je ugovor potpisan pod uslovima koji u stručnim krugovima izazivaju ozbiljnu zabrinutost.

Prema informacijama do kojih je došao Fokus.ba, postoje osnovane sumnje da je konzorcij IC Consulenten – ILF – Elea IC projektiranje ostvario prednost na tenderu kroz nerealno formiranje cijena i moguću povlaštenu komunikaciju s naručiteljem, čime je omogućeno da, uprkos značajno višoj cijeni, budu favorizirani u postupku.

Zbog činjenice da se radi o kreditu EBRD-a kojeg će vraćati Autoceste FBiH, a u konačnici porezni obveznici, obratili smo se ponovo Autocestama FBiH.

– Navedeni ugovor je iniciran tokom prethodnog mandata tadašnje uprave. Sva postupanja vezana za ovaj ugovor provode se u skladu s važećim procedurama i nadležnostima, uz puno poštovanje principa transparentnosti i odgovornosti – kako s naše strane, tako i od strane EBRD – kao finansijera. Kod ovog modela finansiranja, banka finansijer (u konkretnom slučaju EBRD) predstavlja finalnu instituciju nadzora i nad formom i nad suštinom zaključenih ugovora i ista je odobrila sve elemente ovog ugovora – kazali su za Fokus iz Autocesta FBiH.

Fokus se pismenim putem obratio i nosiocu kozorcija, kompaniji IC Consuelten, ali do zaključenja ovog tekst nismo dobili odgovor. Ukoliko ga naknadnom dobijemo, objavit ćemo ga.

Šta kažu iz banaka

Iz EBRD-a su na upit Fokusa odgovorili da je navedeni ugovor sklopljen u skladu s Politikama i pravilima nabavke (PPR) Banke koje govore o tome da je klijent (Autoceste FBiH op.a.) “u potpunosti odgovoran za implementaciju bankarske operacije, uključujući sve aspekte procesa nabavke, od planiranja do dodjele ugovora, kao i administraciju i implementaciju ugovora te rješavanje zahtjeva i sporova”.

-Procjene troškova dostavljaju klijenti Banke, a konsultanti ih potvrđuju Banci. PPR također ukazuje da će se za konsultantske usluge evaluacija prijedloga prvenstveno zasnivati na aspektima kvaliteta, kao što su prethodno relevantno iskustvo, kvalifikacije ključnog osoblja, metodologija i plan rada predloženi za zadatak. Učesnik koji podnese najviše rangirani prijedlog smatrat će se da je podnio ekonomski najpovoljniji prijedlog i bit će preporučen za dodjelu ugovora. Koliko je nama poznato, konsultant ispunjava svoje ugovorne obaveze. Banci nije prijavljen bilo kakav nedostatak u njihovom izvršenju ili obavezama, niti smo utvrdili bilo kakvo nedovoljna izvršenje traženih rezultata i očekivanih usluga – kazali su nam iz EBRD-a.

U ovom slučaju, dakle, nije bilo efikasne supervizije i kontrole kreditnih sredstava od EBRD-a. Nadzor je očigledno prepušten klijentima.

S obzirom na situaciju u kojoj je Altinok po pitanju konsultantskih usluga za tunel Prenj (na spomenuti način) “ispao iz igre”, dok je u slučaju odabira nadzora za izgradnju dionice Poprikuše – Ozimice eventualno “kompenziran” obratili smo se i za komentar Evropskoj investicijskoj banci koja je kreditor za spomenutu dionicu u ZDK.

-Odjel za istrage Evropske investicijske banke potvrđuje prijem vaše maila. Provest ćemo početni pregled i kontaktirat ćemo Vas u dogledno vrijeme radi dodatnih pojašnjenja – odgovorili su nam iz EIB-a.

Najnovije

Dodik prije putovanja u Moskvu: Velika Britanija je oronula dama, Putin je bio u pravu kada je napao Ukrajinu

Odmetnuti predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik govorio je prije putovanja u Moskvu, gdje će prisustvovati paradi povodom Dana pobjede...