Prve fotografije Bosne i Hercegovine u boji i čudesni svijet Alberta Kahna

Preporučujemo

Jedna od prvih destinacija na projektu “Arhiva plenata” bila je Bosna i Hercegovina. O motivima Kahnovog interesiranja za Bosnu i Hercegovinu možemo samo nagađati.

Vjerovatno je njegovoj odluci da je posjeti doprinijela i činjenica da je sjećanje na Osmanlije u Bosni još bilo svježe. Moguće da se Kahn nadao da će baš tu, u Evropi, pronaći specifične kulturne forme nastale spajanjem orijentalnog i evropskog duha. Kahnove fotografije Bosne i Hercegovine prve fotografije naše domovine snimljene u kolor-tehnici. Istina, neki drugi fotografi svoje su slike retuširali i dodali im boju, ali prije Kahna niko nije fotografirao Bosnu i Hercegovinu opremom i tehnikom koja je rezultirala fotografijom u boji.
HAMZA RIDŽAL
PODIJELI

- -

Prve fotografije u boji nastale su 1907. godine, kada su braća Lumiere u Francuskoj izumila revolucionarnu tehniku filtriranja svjetlosti uz pomoć sićušnih čestica obojene skrobi iz krompira. Oduševljen tim tehnološkim i civilizacijskim iskorakom, francuski bankar Albert Kahn bio je među prvima koji su kupili te ploče i opremu za fotografiranje. Tokom jednog poslovnog putovanja 1908. godine u Japan Kahn je zamolio svog vozača Alfreda Drutertea da napravi nekoliko fotografija koje je onda pokazivao prijateljima. Dvije godine poslije, jedan od najbogatijih ljudi Evrope ostavio je posao i obaveze te naumio poći na putovanje svog života. Kahn je odlučio da obiđe cijeli svijet i fotografijom zabilježi njegove šarolike boje, narode, običaje i tradicije.

Od 1908. do 1930. godine Kahn je radio na razvoju poznate filmske arhive Le Archives de la Planete (Arhiva planete). Ogroman dio imetka trošio je na rad najvećeg etnološko-fotografskog projekta. On obuhvata više od 100 sati dokumentarnog filma i preko 72.000 fotografija iz cijelog svijeta. Jedan takav projekt na početku 20. stoljeća zahtijevao je mnogo više nego se danas može i zamisliti. Teška fotografska oprema morala se prevoziti kolima. Staklene ploče, njih između 300 i 400 po svakoj ekspediciji, bile su poslagane u obloženim kožnim kovčezima. Uz to su još nošeni stativi i kamere. Eksponirane ploče razvijale su se tokom noći u šatorima koji su služili kao tamne komore. Pritom je još valjalo organizirati i logistiku, vodiče, te druge fotografe. Uz pomoć mnogih drugih fotografa, Kahn je dvadeset godina putovao svijetom i slikao ljude, gradove, krajolike i znamenitosti. Posjetio je više od pedeset država, među kojima i Bosnu i Hercegovinu. U našoj domovini Kahn je bio 1912. godine. Iako se u arhivu njegovih fotografija navodi da je nekoliko fotografija slikano 1913. godine, vjerovatno je riječ o grešci, s obzirom na to da se o Kahnovoj posjeti Bosni 1913. godine ne može pronaći nikakav drugi trag.

Autor: Albert Kahn
Opis: Banja Luka

FILANTROP KOJI JE TEŽIO UPOZNAVANJU KULTURA
Albert Kahn rodio se 1860. godine u Marmotieru u sjeveroistočnoj Francuskoj. U dobi od dvadeset godina seli se u Pariz, gdje radi kao bankar, a kasnije studira književnost i pravo. Godine 1892. postaje direktor i suvlasnik poznate banke Goudchaux. Za života postaje glasoviti dobrotvor te upoznaje brojne poznate osobe svog vremena, poput Alberta Einsteina, Austena Chamberlaina, Paula Valéryja…

- -

Ovaj filantrop oduševljavao se kulturnim razlikama, pa je već 1893. godine, neposredno nakon što se obogatio – a tada mu je bilo svega dvadeset tri godine, inicirao izgradnju parka “Vrtovi svijeta”, gdje je predstavio različite stilove uređenja vrta, poput ružičnjaka, britanskog, francuskog i japanskog vrta itd. Kahn je s tim projektom predstavio utopijsku sliku svijeta u kojem različite kulture i tradicije koegzistiraju jedna pored druge u savršenom skladu. “Vrtovi svijeta” odmah su postali mjesto okupljanja francuske i evropske inteligencije, pisaca i umjetnika, i to su ostali sve do 1930. godine, kad je Kahn bankrotirao. Baš je te godine zbog bankrota morao obustaviti i projekt “Arhiva planeta”, po kojem je ostao upamćen.

Kako je kazao u jednom intervjuu početkom 1930-ih godina, projekt “Arhiva planeta” bio je njegov obračun s imperijalizmom, koji unificira svijet do te mjere da gubi svoju šarolikost. Male kulture nestaju, a industrijska proizvodnja i imperijalni zahtjevi postepeno unificiraju planetu, te se nužno gube stare forme i sadržaji pojedinačnih tradicija. Sve je to užasavalo Alberta Kahna, pa je sve svoje resurse i vrijeme stavio u službu projekta “Arhiva planeta”. Kahn je mislio da će pojedine tradicije i životni stilovi zasigurno nestati u vrlo kratkom periodu, pa je iz straha da ne budu potpuno zaboravljeni svjetovi koji tkaju arabesku planete nastojao obići egzotična mjesta i predjele, te ovjekovječiti lokalne tradicije.

Autor: Albert Kahn
Opis: Jajce
ODUŠEVLJEN BOSNOM

U tu je svrhu angažirao nekoliko fotografa koji su ga pratili na njegovim putovanjima. Zanimljivo je da su skoro sve kolorne fotografije Prvog svjetskog rata u Francuskoj uglavnom djelo Kahnovih fotografa. Ali fotografije ratnih djelovanja tek su neznatan dio bogate kolekcije koja danas ima i svoj zaseban muzej u Parizu. Tu su izložene fotografije neobičnih predjela koje je Kahn obilazio, od Mostara do Tibeta.

Jedna od prvih destinacija na projektu “Arhiva plenata” bila je Bosna i Hercegovina. O motivima Kahnovog interesiranja za našu domovinu možemo samo nagađati. Vjerovatno je njegovoj odluci da posjeti Bosnu i Hercegovinu doprinijela i činjenica da je sjećanje na Osmanlije u Bosni još bilo svježe. Moguće da se Kahn nadao da će baš tu, u Evropi, pronaći specifične kulturne forme nastale spajanjem orijentalnog i evropskog duha. Ne možemo sa sigurnošću reći da je Kahn u Bosni i Hercegovini našao to što je tražio i da je bio zadovoljan posjetom našoj domovini. Ipak, jedan moment u njegovom radu veoma je znakovit i upućuje na zaključak da je Kahn možda bio i fasciniran Bosnom i Hercegovinom. Naime, u mnogim zemljama koje je posjećivao sa svojim saradnicima bilježio je prizore iz samo jednog grada ili sela, a tokom boravka u našoj zemlji napravio je fotografije mnogih gradova – Sarajeva, Mostara, Konjica, Blagaja, Bosanskog Broda, Počitelja, Banje Luke i Jajca. Naravno, ne govorimo o samo jednoj fotografiji, već o desetinama koje je sa svojim timom pravio na pojedinačnim lokacijama. U Srbiji, naprimjer, Kahn je fotografirao samo Kruševac.

Nije nevažno spomenuti da su Kahnove fotografije Bosne i Hercegovine prve fotografije naše domovine snimljene u kolor-tehnici. Istina, neki drugi fotografi svoje su slike retuširali i dodali im boju, ali prije Kahna niko nije fotografirao Bosnu i Hercegovinu opremom i tehnikom koja je rezultirala fotografijom u boji.

Najnovije

Safe Journalists o Konakoviću: Politički obmanjuje javnost, poduzeti pravne radnje pred institucijama i zaštititi novinare!

Safe Journalists najoštrije osuđuje političke pritiske i verbalne uvrede koje je Elmedin Konaković, ministar vanjskih poslova Bosne i Hercegovine...