Druge svjetske tehnološke digitalne kompanije, koje posluju isključivo preko interneta, poput Facebooka, Googlea i Youtubea, to ne plaćaju, mada nas svakodnevno “bombarduju” reklamama.

Razlog tome je što su takvi zakonski propisi u Bosni i Hercegovini.

– Shodno zakonskoj regulativi u BiH, u slučaju kada se radi o uslugama reklamiranja, koje prema navodima iz Vašeg upita prima lice iz BiH od lica sa sjedištem u inostranstvu (YouTube, Google ili Facebook), iste se oporezuju u mjestu gdje primalac usluge obavlja djelatnost, ima stalno sjedište, ispostavu, stalnu adresu ili uobičajeno prebivalište, odnosno u BiH – kažu iz Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH.

Kada je u pitanju PDV, iz UIO ističu da ga plaća porezni zastupnik kojeg odredi obveznik koji u Bosni i Hercegovini nema sjedište ni stalnu poslovnu jedinicu, a koji obavlja promet dobara i usluga u Bosni i Hercegovini.

Ali ako ta firma iz inostranstva nema zastupnika, porez plaća onaj ko prima njihove usluge u BiH, dakle naručilac reklama. Znači, naručilac plaća i reklamu i treba platiti porez, dok velike kompanije u BiH ne plaćaju ništa.

– Trenutno su kompanije Apple i Spotify registrirane u BiH za plaćanje PDV-a putem poreznog punomoćnika kompanije Deloitte Sarajevo – naveli su iz UIO.

Ipak, važno je istaći da velike tehnološke kompanije ne zarađuju samo od oglašavanja.

Entitetskim poreznim upravama uputili smo pitanja da li njima naručioci reklama plaćaju ikakav porez.

Odgovor smo dobili iz Porezne uprave FBiH, i u suštini, porez se ne plaća zahvaljujući sporazumima o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, barem kada su u pitanju Facebook i Google.

Iz Porezne uprave FBiH su istakli da je oporezivanje bruto prihoda internacionalnih kompanija, koje naplaćuju svoje usluge reklamiranja za internet korisnike na teritoriji FBiH, definirano Zakonom o porezu na dobit i Pravilnikom o primjeni Zakona o porezu na dobit.

Njima je propisano da ugovori o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja imaju prioritet u odnosu na lokalne zakone.

– U dosadašnjoj praksi ovaj tip usluge je u najvećem broju slučajeva bio oslobođen plaćanja poreza po odbitku zbog zaključenih ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja između BiH i zemlje rezidentnosti pružaoca usluge (primaoca prihoda), kojim je definirano da se takve usluge oporezuju u zemlji primaoca prihoda. U slučaju da je Ugovorom o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja definirano da je predmetni tip usluge oporeziv u zemlji isplatioca prihoda, tada bi se porez po odbitku obračunavao i plaćao u Federaciji BiH.

Ukoliko ne postoji potpisan ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja sa zemljom primaoca prihoda, tada se vrši oporezivanje takvih prihoda porezom po odbitku u Federaciji BiH – naveli su iz Porezne uprave FBiH.

Dodali su da se, konkretno, za usluge reklamiranja na Facebooku i Googleu, koji su rezidenti Irske, primjenjuju odredbe Sporazuma između Bosne i Hercegovine i Irske o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja i sprečavanju utaje poreza u odnosu na poreze na dohodak i poreze na dobit od imovine, te se, ukoliko su ispunjeni uvjeti propisani Zakonom i Pravilnikom, porez po odbitku ne obračunava i ne uplaćuje u Federaciji BiH.

Ipak, Zastupnički dom usvojio je u utorak inicijativu zastupnika Saše Magazinovića kojom se Vijeće ministara BiH zadužuje da u roku od 60 dana dostavi izmjene i dopune Zakona o porezu na dodanu vrijednost kojim će se regulirati porez na digitalne usluge.

Magazinović je prokomentirao da se cijene usluga za korisnike neće mijenjati, ali će porez ostajati državi.

Oporezivanje digitalnih korporacija već su uvele neke zemlje EU-a, a Evropska komisija je pripremila prijedlog ovakve direktive.