Schmidt je poslan u BiH jer se Inzku nije vjerovalo da će ispuniti ciljeve Zagreba

Preporučujemo

Kada je krajem 2020. godine nagovješteno imenovanje Christiana Schmidta za visokog predstavnika u BiH postalo je jasno da predstavnici međunarodne zajednice, na prvom mjestu SAD-a, prave zaokret u politici prema BiH.

Dotadašnji visoki predstavnik Valentin Inzko, ispostavit će se, postao je smetnja takvoj politici.

Praksa je potvrdila da Schmidt nije odblokirao Federaciju FBiH i da će Vlada FBiH vjerovatno još dugo ostati u tehničkom mandatu, iako nas je ubjeđivao u suprotno. Pa zašto je onda uopšte imenovan za visokog predstavnika u BiH?

- -

Schmidt je doveden u Bosnu i Hercegovinu da provede politike koje su značile zaokret u odnosu na dosadašnju politiku OHR-a, koju je reprezentovao Inzko, a koja je nastojala oslabiti, a ne ojačati, etnonacionalne politike u BiH i prevelik utjecaj susjednih zemalja.

Uprkos tome što planom da se zamijenom Inzka otvorio prostor Rusiji da u Vijeću sigurnosti UN-a ospori legitimnost Schmidta, zemlje PIC-a bile su spremne uzeti taj rizik. Cilj je, sad je već očito, bio više nego jasan, riješiti poziciju hrvatskog političkog faktora u BiH.

S tim u vezi Inzko je predstavljao prepreku. Bio je previše blizak Sarajevu i omrznut od HDZ-a. Dodatno, pravni tim OHR-a u njegovom mandatu tumačio je Ustav FBiH suprotno od onoga što je HDZ naziva(o) “legitimnom predstavljanje”. Dragan Čović nije mogao računati na intervenciju Inzka u svoju korist. Bez te poluge, on je morao pregovarati. Kada je ona uklonjena, HDZ-u su se otvorila mogućnost političkog trijumfa.S druge strane Inzko je godinama kritikovan da ne koristi Bonske ovlasti, da ne čini ništa da sankcioniše politiku Milorada Dodika, a od dijela javnosti konstantno ismijavan zbog izražavanja “zabrinutosti” političkom situacijom u BiH.

Arsenal kritika upućenih Inzku samo se povećavao kako su godine njegovog mandata (2009. – 2021.) prolazile.

- -

U praksi, njegove ruke bile su vezane nepostojanjem volje predstavnika međunarodne zajednice, prvenstveno zapadnih zemalja, da na bilo koji način interveniše u politički život Bosne i Hercegovine. S jedne strane sputavan, a s druge nezasluženo kritikovan, Inzko je u očima javnosti predstavljan kao dio problema, a ne rješenja.

Ipak, Inzko je 2011. godine donio odluku, zbog koje je izazvao gnjev hrvatske politike i kojom je zapravo odblokirao rad Doma naroda FBiH, a što je u javnosti zanemareno.

On je tadašnjom odlukom omogućio rad ovog doma čak i onda kad on nije do kraja popunjen. Želio je spriječiti HDZ da koči funkcionisanje Doma naroda FBiH kroz blokadu biranja delegata nesazivanjem sjednica kantonalnih skupština.

U praksi, on je omogućio predlaganje kandidata za (pot)predsjednika u klubovima naroda čak i kad Dom naroda nije bio u potpunosti popunjen zbog blokada pojedinih kantonalnih skupština. S tim u vezi u martu 2011. HDZ je izbačen iz Vlade FBiH.

Schmidt i izborni zakon

Namjera Schmidtovih intervencija bila je potpuno suprotna, spriječiti ponavljanje mogućnosti da HDZ ostane bez vlasti.

Schmidt je samo godinu dana nakon imenovanja nametnuo izmjene Izbornog zakona BiH i Ustava FBiH kojima je FBiH, u smislu distribucije političke moći, vratio 20 godina unazad.

Da stvar bude apsurdnija, ranija tumačenja OHR-a o karakteru Doma naroda FBiH, svojim prvobitnim prijedlogom o uvođenju cenzusa od 3 posto potpuno je zanemario, od čega je pod pritiskom javnosti ipak odustao. Izlaz iz situacija pronašao je dizanjem ukupnog broja delegata u Klubovima naroda Doma naroda FBiH.

Dodatno, da bi osigurao hrvatski politički faktor u BiH podigao je prag potrebnih delegata u svakom etničkom klubu u Domu naroda FBiH za predlaganje kandidata za (pot)predsjednika FBiH sa trećine na skoro polovinu. Time je poništio izmjene OHR-a iz 2002. godine, kad je broj potrebnih delegata spušten sa polovine na trećinu, komplikujući dodatno proces formiranja vlasti.

Činjenica da Osmorka ni sa tolikim brojem stranaka i glasova, ne može uopšte predložiti kandidata za potpredsjednika FBiH iz reda Bošnjaka dovoljno govori o toj odluci. Zapravo Osmorka u prvom krugu ne može samostalno ni u jednom Klubu predložiti (pot)predsjednika, barem ne za sada.

U današnjim okolnostima i atmosferi koju kreiraju i zapadne ambasade, stavovi i pravna tumačenja OHR-a u vezi domova naroda iz vremena prije imenovanja Schmidta, bila bi proglašena kao sdaovska i dfovska.

S druge strane, nekadašnji čelnik Hrvatske samouprave i nekadašnji predsjednik HDZ-a Ante Jelavić te jedan od prvih boraca za “legitimno predstavljanje” bio bi proglašen borcem za “evropske vrijednosti”.

Najnovije

WHO upozorio zbog širenja ptičije gripe na ljude

Svjetska zdravstvena organizacija izrazila je zabrinutost zbog širenja ptičjeg gripa H5N1, koji ima "izuzetno visoku" stopu smrtnosti kod ljudi. Nedavno...