Ministarstvo odgoja i obrazovanja Kantona Sarajevo na čelu sa ministricom Naidom Hotom-Muminović nedavno je donijelo Pravilnik o vođenju evidencije o neprihvatljivim oblicima ponašanja i/ili drugim faktorima koji mogu ugroziti najbolji interes učenika i zaštiti učenika što je izazvalo burne reakcije javnosti.
Iz Vijeća roditelja KS su za Faktor prethodno kazali kako nisu bili informirani niti konsultovani pri donošenju ovog pravilnika.
Dokumentom propisano je da se vode evidencije o neprihvatljivim oblicima ponašanja učenika i učenica kao što su neopravdani nedolasci i kašnjenja u školu, neizvršavanje njihovih školskih obaveza, te praćenje nasilničkog ponašanja učenika prema ljudima i stvarima, ali i pretjeran zaštitnički odnos i ponašanje roditelja prema učeniku / učenici, da li učenici pokazuju pretjerano seksualizirajuće ponašanje i drugo.
Između ostalog, navodi se i da su neprihvatiljivi oblici ponašanja i “poteškoće u kontroli eliminacijskih funkcija (mokrenja i pražnjenja crijeva)”, kao i “govorno-jezičke poteškoće (tepanje, mucanje, usporen razvoj govora)”.
Kontaktirali smo predsjednika sarajevskog Kantonalnog odbora Samostalnog sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Federacije BiH Saudina Sivru koji nam je kazao kako su u posljednje tri godine upoznati sa donošenjem pravilnika.
– Dobijamo informacije od stručnih ljudi koji su pedagozi osnovnih i srednjih škola koji kažu da oni to ne mogu primijeniti zato što je protivno stavovima i kodeksu struke i zdravoj logici – kazao je Sivro.
Istaknuo je da s obzirom na to da ministarstvo insistira da neće odustati da primjene pravilnika, desit će se da jedno pisati da bi zadovoljili formu inspekcijskog nadzora dok će drugo raditi u praksi.
– Ja sam siguran da pedagozi, nastavnici i ostali stručni saradnici u školama neće podleći bilo kojem pristisku da rade po ovim indikatorima. Mi smo jučer dobili analizu, izvod iz liste indikatora za rano prepoznavanje faktora rizika i drugih faktora koji mogu ugroziti učenike. Izdvojili smo 48 stvari iz cijele te priče kako bi javnost, ali i oni koji to nisu u školama još primjetili, znali šta je to poprilično upitno i smije li se raditi onako kako to nalaže ovaj pravilnik – rekao je Sivro.
Dodao je i da su dobili komentare ljudi iz struke gdje je jedan od njih bio da “ministarstvo pokušava čarobnim štapićem svim nastavnicima, profesorima, stručnim saradnicima da napravi jednu traumu”.
– Ovo je jedna trauma onima koji bi trebali raditi s djecom. Kroz komentare je ukazano i da je ovdje moguća zloupotreba od one namjerne do one nenamjerne jer ko je nastavnik da on procjenjuje ove stvari koje teško da mogu procijeniti i stručnjaci, pa se prave konziliji i timovi ljudi koji procjenjuju sve ove indikatore koji su vrlo upitni – kazao je Sivro ističući da prosvjetni radnici ne žele glumiti vještake niti kliničke pedagoge.
Agencija za zaštitu ličnih podataka je izdala ministarstvu urgenciju da povuče ovaj pravilnik, a Sivro je kazao kako je vidljivo da ministrica negira stavove Agencije te kako izgleda neće postupiti po nahođenju.
– Ona će objasniti Agenciji za zaštitu ličnih podataka da je ovo u skladu sa zakonom. Mi sada imamo jedan novi fenomen da jedno kantonalno ministarstvo državnoj agenciji kojoj je to uža specijalnost treba pojasniti kako oni trebaju raditi svoj posao. I u tom segmentu postajemo država apsurda. To treba da zabrinjava javnost jer ipak se radi o kantonalnom ministarstvu i povrh svega ministarstvu za odgoj i obrazovanje – pojasnio je Sivro.
Pitali smo i kakva je trenutno situacija u obrazovnom sistemu.
– Haotična je situacija. Prosvjetni radnici u KS sada treba da pročitaju više od 666 stranica raznoraznih zakonskih i podzakonskih akata. Najnovije što se desilo jučer jeste da kada su nastavnici završili planove i programe koje trebaju u skladu sa zakonom da predaju, oni su dobili nove obrasce pa su morali raditi sve nanovo, prenositi podatke iz jednog obrasca u drugi – odgovorio je.
Za kraj je kazao kako je obrazovanje svedeno na administraciju.
– Trenutno je sve važnije u obrazovanju osim samog nastavnog časa, odgoja i obrazovanja djece. Učitelji, profesori i nastavnici su pretvoreni u pisare – zaključio je Sivro.