Nove satelitske snimke pokazuju da je Sjeverna Koreja postavila ono što izgleda kao baloni uz svoj oštećeni ratni brod od 5.000 tona koji leži na boku i djelomično je potopljen od neuspjelog lansiranja prošle sedmice.
Iako svrha objekata nije jasna, stručnjaci su za CNN rekli da bi se mogli koristiti za uspravljanje broda ili za zaštitu od znatiželjnih pogleda dronova.
Pogođeni razarač bio je najnoviji ratni brod zemlje i trebao je biti trijumf ambicioznog napora modernizacije pomorstva Sjeverne Koreje. Umjesto toga, kvar u mehanizmu za lansiranje 21. maja uzrokovao je prerano klizanje krme u vodu, zdrobivši dijelove trupa i ostavivši pramac nasukanim na brodskom putu, izvijestio je državni medij KCNA, u rijetkom priznanju loših vijesti, piše CNN.
Sjevernokorejski vođa Kim Jong Un, koji je svjedočio neuspjelom lansiranju u sjeveroistočnom gradu Chongjin, nazvao ga je “kriminalnim činom” i naredio zemlji da brzo popravi još neimenovani brod prije plenarne sjednice vladajuće Radničke stranke krajem juna, nazvavši to pitanjem nacionalne časti.
Dužnosnici su od tada nastojali sanirati štetu i kazniti one za koje tvrde da su odgovorni, privevši četiri osobe posljednjih dana, uključujući glavnog inženjera brodogradilišta.
Analitičari kažu da se čini da se baloni koriste u nastojanju Sjeverne Koreje da brzo popravi razarač.
“Izgleda da je ono što izgleda kao baloni postavljeno ne kako bi se brod ponovno isplivao, već kako bi se spriječilo daljnje poplavljivanje broda”, rekao je zastupnik Yu Yong-weon, zastupnik južnokorejske Nacionalne skupštine i vojni analitičar.
Umirovljeni kapetan američke mornarice Carl Schuster rekao je da ako su objekti doista baloni, mogli bi imati jednu od dvije svrhe – ili spriječiti “izviđanje dronovima niske do srednje visine” ili smanjiti stres na dijelu broda koji je još uvijek nasukani na molu.
“To je područje koje je najvjerovatnije oštećeno, pretrpjelo je najveću štetu i ostaje pod intenzivnim stresom dok prednje područje ostaje izvan vode”, rekao je.
Nick Childs, viši saradnik za pomorske snage i pomorsku sigurnost u Međunarodnom institutu za strateške studije, rekao je da bi Sjeverna Koreja mogla biti u opasnosti od daljnjeg oštećenja broda ako koristi balone za održavanje na površini ili podizanje.
“Vrlo je vjerovatno da je brod ionako pod velikim stresom“, a podizanje odozgo moglo bi pogoršati te stresove, rekao je.
Uobičajeni postupak bio bi postići što veći uzgon u brodu, a zatim ga podići odozdo, rekao je Childs.
Prema satelitskim snimkama koje je podijelio Maxar Technologies, više od desetak bijelih objekata nalik balonima raspoređeno je oko razarača od 23. maja.
Na temelju oblika objekata i onoga što izgleda kao repne peraje, mogli bi biti manje verzije onoga što je poznato kao aerostatski avioni, baloni koji malo podsjećaju na dirižable, rekli su obrambeni stručnjaci za CNN. Poput cepelina, dirižabli dobivaju uzgon od plina za podizanje koji im omogućuje plutanje u zraku ili vodi.
Schuster je rekao da slike ne prikazuju nikakve plutajuće mjehure koji podupiru trup ili tijelo broda – nešto što bi SAD mogle koristiti u takvoj situaciji. Dodao je da sjevernokorejska pomorska industrija možda nije dovoljno napredna za takve tehnike.
Sjevernokorejski državni mediji prethodno su izvijestili da je šteta bila manja nego što se u početku strahovalo i da na trupu nije bilo rupa, iako je bio ogreban duž boka i da je nešto morske vode ušlo u krmu. Procijenili su da bi popravci mogli trajati oko 10 dana – iako su analitičari skeptični.
Schuster je prethodno za CNN rekao da bi popravci mogli trajati i do šest mjeseci, ovisno o tome koliko se proteže oštećenje trupa, koliko je vode ušlo u ratni brod i koliko se “kore soli” moglo formirati na metalnim površinama poput spojeva.
Nesiguran položaj broda također čini operaciju spašavanja neobično složenom.
“Biti napola u vodi, a napola izvan vode u osnovi je najgora moguća situacija”, rekao je Decker Eveleth, saradnik istraživačkog analitičara u CNA-i, neprofitnoj organizaciji specijaliziranoj za odbrambena istraživanja.
Dodao je da bi operacija bila jednostavnija da se brod potpuno prevrnuo u vodu ili da se u potpunosti prevrnuo na kopno.
“Ali budući da je pola na kopnu, a pola na vodi – ako pokušate izvući potopljenu polovicu, riskirate uvrtanje i lomljenje kobilice”, rekao je Eveleth, misleći na strukturnu kralježnicu koja se proteže duž dna broda. “a ako to učinite, cijeli brod je smeće”.
Childs je rekao da će Sjeverna Koreja možda morati izrezati brod na komade, a zatim pokušati spasiti što može jer je ispravljanje iz trenutnog položaja izuzetno složen zadatak.
“Vrlo često je jedini način da očistite dok… rastaviti barem dio broda kako bi operacija bila lakša, ispraviti ono što vam je ostalo i odvući ga te donijeti odluku hoćete li ga obnoviti ili baciti u otpad”, rekao je.