Građevinski haos, potopljeni tuneli i radovi bez dozvola — slučaj Hranjen otkriva duboke pukotine u sistemu upravljanja infrastrukturnim projektima.
Kada su 2019. godine započeti radovi na tunelu Hranjen kod Goražda, stanovnici Istočne Bosne konačno su povjerovali da izlaze iz višedecenijske izolacije. Činilo se da će napokon biti uspostavljena brza veza s glavnim gradom Bosne i Hercegovine. Danas, pet godina kasnije, taj optimizam zamijenila je frustracija – radovi kasne, troškovi rastu, a projekat je opterećen nizom katastrofalnih propusta.
Profesor Nedim Suljić, redovni profesor Rudarsko-geološko-građevinskog fakulteta u Tuzli i član Evropske akademije nauka i umjetnosti, za Forbes Magazin je oštro kritizirao vođenje projekta.
“Radovi su počeli u novembru 2019. godine, a dozvola za gradnju izdata je tek u maju 2020. Sedam mjeseci se kopalo bez zakonske osnove. Da ste vi ili ja gradili kuću na taj način, inspekcija bi nam zatvorila gradilište u roku od dva dana.”
Osim proceduralnih propusta, tunel je pogođen i ozbiljnim tehničkim problemima. Projektna dokumentacija je, prema riječima profesora Suljića, rađena bez adekvatnih istražnih radova – što je rezultiralo potapanjem iskopanih cijevi početkom 2021. godine zbog neriješene odvodnje podzemnih voda rijeke Čemernice.
“Geomehanička, geološka i hidrogeološka istraživanja nisu bila sprovedena u dovoljnom obimu. To je neprihvatljivo. Kod ovakvih projekata morate znati tačno šta vas čeka pod zemljom,” upozorava Suljić.
Autoceste FBiH su najavile da će radovi potrajati još najmanje dvije godine. Međutim, profesor Suljić je skeptičan da će se i taj rok poštovati.
“Neće biti završeno za dvije godine. Količina podzemnih voda je ogromna. To treba iskoristiti za vodovodni sistem Goražda, ali i riješiti da tunel ne postane akumulacija.”
Tunel Hranjen, umjesto da postane simbol napretka, sve više se pretvara u metaforu institucionalnog haosa, improvizacije i nepoštovanja struke. Ono što je trebalo biti infrastrukturni spas za jedan zaboravljeni region, postaje studija slučaja kako ne graditi u BiH.