Bosanski jezik je možda međunarodno priznat, ali ne i u Republici Srpskoj. U ovom bh. entitetu bošnjačka djeca izučavaju “jezik bošnjačkog naroda”, umjesto bosanskog jezika. Roditelji i djeca Osnovne škole “Sveti Savo” u Zvorniku mjesecima upozoravaju na ovaj problem i zahtjevaju da se u knjižice upisuje bosanski jezik, što nadležni u školi odbijaju, ali i samo resorno ministarstvo. Čak ni ovosedmični štrajk glađu nije izazvao efekat kod političke vlasti ni međunarodnih institucija.
Štrajk je završen u srijedu navečer, oko ponoći, kada je u školu došao gradonačelnik Zvornika sa direktorom ove škole i obećao skoro rješenje problema. Obećano je i slanje dopisa resornom ministarstvu – Ministarstvu kulture i prosvjete RS, kako bi riješili u najkraćem mogućem roku ovaj problem. Iz ovog ministarstva je stigla reakcija, ali suprotna.
Navode kako su netačne informacije pojedinih medija da je i predstavnik ministarstva razgovarao sa roditeljima te dodaju da “Ministarstvo prosvjete i kulture poštuje Ustav RS-a i zakone kojima je uređena oblast obrazovanja i ne umanjuje ni jednom narodu pravo na jezik”. Pozvali su se i na odluku Ustava Bosne i Hercegovine, “koji je rješavajući zahtjev za ocjenu ustavnosti prve rečenice člana 7. stav 1. Ustava Republike Srpske u dijelu koji glasi – jezik bošnjačkog naroda – utvrdio da je ta odrednica u skladu s Ustavom BiH”.
Djeca i roditelji su otišla kući, uvjerena da je ovo pitanje riješeno, ali se čini da se kraj ne nazire ubrzo.
Pitali smo i šefa Misije OSCE-a u Bosni i Hercegovini ambasadora Brucea G. Bertona o tome kako međunarodna zajednica vidi i planira riješiti ovaj problem.
“Od trenutka kada se ovo pitanje prvi put pojavilo u Republici Srpskoj, Misija OSCE-a u Bosni i Hercegovini upozorava da je ovdje riječ o diskriminaciji. Naš stav je jasan od samog početka: jezik bošnjačkog naroda je bosanski jezik. Ustavni sud BiH je to potvrdio navodeći da konstitutivni narodi imaju pravo da nazovu svoj jezik onako kako to žele”, odgovorio nam je Berton.
Objasnio je da “Misija OSCE apeluje na vlasti Republike Srpske da riješe ovo pitanje što je prije moguće tako što će priznati bosanski jezik, kao što su to vlasti činile i prije”. Podsjetio je i roditelje da primarni značaj u donošenju odluka mora biti interes djeteta te da se prava trebaju potražiti pravnim putem.
“Diskriminacija u sistemu obrazovanja postoji i u Federaciji BiH i u Republici Srpskoj i šteti najvrijednijem resursu ove zemlje – mladima. Također, predstavlja kršenje međunarodnih standarda i predstavlja dugoročni rizik za sigurnost i stabilnost BiH. Od ključne je važnosti da se sve obrazovne vlasti aktivnije i bez odlaganja angažuju na otklanjanju svih oblika diskriminacije, segregacije, asimilacije i politizacije u obrazovanju u BiH”, zaključio je ambasador Berton.
A da li će vlasti RS-a i dalje kao primarni cilj imati političku igru i shvatanje odluka Ustavnog suda BiH, a ne interes najranjivije populacije, saznat ćemo u narednom periodu.
(Ines Sandžaktarević)