Sektor uslužnih djelatnosti zapošljava najviše, a nema strategiju razvoja

Preporučujemo

Najveći broj zaposlenih u Bosni i Hercegovini  je u uslužnim djelatnostima. Ovo govore podaci i Federalnog zavoda za statistiku i Zavoda za statistiku Republike Srpske. Prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, objavljenih u decembru 2017. g., najviše zaposlenih je u uslužnim djelatnostima (obrazovanje, trgovina, prijevoz, ugostiteljstvo, zdravstvo, javna uprava itd.), gdje je zaposleno 55,5% od ukupno zaposlenih. U Republici Srpskoj, situacija sa zaposlenima je slična, jer podaci Zavoda za statistiku RS iz septembra 2017. g. navode da je najviše zaposlenih u oblasti proizvodnje, a zatim trgovine na veliko i malo i drugih uslužnih djelatnosti.

Sektor uslužnih djelatnosti koji zapošljava najveći broj zaposlenih i ima mogućnost novih upošljavanja i daljnjeg razvoja, nema strateškog pravca u kojem bi se unaprjeđivao. Nedostatak jasnog pravca vidljiv je i kada na red dođu određena poticajna sredstva. Poticajna sredstva dobro dođu, ali je pitanje da li uvijek dođu na pravo mjesto, odnosno u pravu oblast uslužnih djelatnosti.

- -

Za oblast usluga u 2015. institucije vlasti na svim nivoima u BiH dodijelile su ukupno 41 milion KM, odnosno 20% od ukupno dodijeljenih sredstava za privredu. Usluge su na trećem mjestu po iznosu dodijeljenih sredstava, odmah nakon poljoprivrede i industrije. Iako se za ovu oblast izdvajaju značajna sredstva, nema strategije razvoja uslužnih djelatnosti kojom bi se definirale perspektivne podgrane usluga i u skladu s tim dodjeljivali poticaji.

Stoga, Institut za razvoj mladih KULT je ispitao bh. privrednike o podgranama usluga za koje oni smatraju da bi ulaganje u te oblasti dovelo do novih zapošljavanja i kvalitetnijih usluga za građane/ke.

Najperspektivnija grana usluga po stavovima bh. privrednika je trgovina, zatim građevinarstvo i transport. Za trgovinu, koja je prepoznata kao najperspektivnija podgrana usluga od strane bh. privrednika, izdvojilo se samo 2%, većinom kreditnih sredstava.

Najzastupljenija oblast usluga je građevinarstvo (56%). 39% je dodijeljeno za oblast drugo, u što spadaju: komunalne usluge, usluge u šumarstvu, stomatološke usluge, zanatske usluge (frizerske, krojačke, staklorezačke, limarske, automehaničarske itd.), računovodstvene usluge, tiskanje, škola stranih jezika i slično. 2% sredstava dodijeljeno je za trgovinu, a 1% sredstava za oblast ugostiteljstva. Za oblast telekomunikacija nije bilo izdvajanja.

- -

Usluge su sektor u kojem se češće dodjeljuju kreditna (88%), nego bespovratna sredstva (12%). Ovo se odnosi i na sektore industrije i energetike, dok se u sektorima poljoprivrede, razvoja preduzetništva i obrta, te turizma češće dodjeljuju bespovratna sredstva. Kroz Analizu budžetskih poticaja privredi u BiH u 2015. g. s prijedlogom mjera za unaprjeđenje procesa dodjele, koju je izradio Institut, definirano je 12 preporuka do unaprjeđenja efikasnosti poticaja. Neke od tih preporuka su provedba analize stanja privrede i njenih realnih potreba prije dodjele sredstava, planiranje poticaja uz javne konsultacije sa svim relevantnim akterima, transparentnost dodjele, usklađenost sa strateškim opredjeljenjima i unaprjeđenje kriterija za dodjelu. Nadalje, potrebno je formirati međuresorna tijela za praćenje dodjele poticaja i procjenu učinka dodijeljenih poticaja, primijeniti dokazana rješenja iz dobre domaće i međunarodne prakse, realno planirati sredstva i pravovremenu isplatu poticaja, utvrditi sistem odgovornosti i sankcioniranja i za odgovorne institucije i korisnike.

(Index.ba)

Najnovije

Vjetar i dalje raspiruje požar na deponiji kod Sarajeva, situacija je daleko od dobre

Gusti dim sa deponije Krupačka stijena, nedaleko od Vojkovića, jutros je uznemirio stanovnike Sarajeva. Veliki požar izbio je u...